10/31/13

Rymowanki o wiewiórkach.


Skoro zamieściłam post o tym, jak zrobić wiewiórki z szyszek i orzechów, 
to proponuję dla uszka maluszka kilka rymowanek o tych rudych zwierzątkach.
Pierwsza rymowanka bardzo dobrze nadaje się do pokazywania rączkami i paluszkami - skaczemy paluszkami po stole tak jak wiewiórki, robimy z dłoni lornetkę żeby patrzeć na chmurki, udajemy, że wkładamy w łapki wiewiórek orzeszki i na końcu chrupiemy ze smakiem. Miłej zabawy:)


                         
Przyszły na nasz balkon dwie rude wiewiórki,
skaczą po doniczkach i patrzą na chmurki.
Damy wiewióreczkom po orzeszku małym,
żeby wiewióreczki orzeszki chrupały.
- A ty wiewióreczko, w której dziupli mieszkasz?
-Zdradzę ci ten sekret, ale... za orzeszka.

                            **

A te rude wiewióreczki piękne kitki mają,
Szukają orzeszków, po drzewach śmigają.

                           **
 
Wiewióreczka mała, orzeszka dostała.
Że głodna nie była, w ziemi zakopała.

                          **

A jesienią pod orzechem, 
mają wiewiórki uciechę.

Twardych orzechówna ziemię
bardzo dużo pospadało,

na zimę wiewiórki zrobią
smacznych zapasów niemało.

-Część orzeszków zaraz zjemy,
resztę w ziemi zakopiemy.

O niektórych zapomnimy
i dlatego wczesną wiosną

z zakopanych tu orzeszków
nowe drzewka nam wyrosną.
.

Wiewiórki z szyszek i orzechów // Squirrels



Sezon na zabawki z kasztanów, szyszek i żołędzi dobiega końca. Ostatnio powstały szyszkowo-orzechowe wiewiórki. Oczywiście żadne zwierzątko nie może być samotne, Julka twierdzi, że musi mieć przynajmniej mamę bo inaczej było by bardzo smutne.

Materiały: szyska, orzech, 4 orzeszki ziemne na łapki, trochę rudej wełny na ogon i uszka, klej albo plastelina. Nam z plasteliną się nie udało, dopiero na kleju głowa i łapki się trzymały.

***

The season for chestnut and cone animals are ending. Recently we made small squirrels. When we make any animals we have to make at least two. Julia says everyone needs their Moms at least so they wouldn't be sad. 

Materials: pine cone, walnut, four peanuts, red wool for ears and tails, glue.









Uwaga dzieci bo wierszyk leci! :)

Dziś post tylko po polsku. I taki będzie cały ten dział (o ile będzie bo nie wiem czy pomysł się Wam spodoba). Na początek pytanie: czym umilacie sobie czas spędzony  z dziećmi w aucie, w poczekalni u lekarza gdy dzieci rozsadza energia, a nie bardzo mają się czym zająć? Julka śpiewa piosenki, Zosia tańczy i podskakuje. A czasem próbujemy rymować. Takie zagadki ułożyłyśmy kiedyś z Julką, spisałam te, które pamiętam. Może ktoś z Was doda jakąś zagadkę. Julka je lubi i dopytuje: "co jeszcze tam było mamo?". Wprawdzie to nie Konopnicka, Chotomska ani Wawiłow, ale może coś Wam wpadnie w ucho i się spodoba:)





Mamooooo....


Czy kury wdrapują się na chmury?
Czy łosie lubią dłubać w nosie?

Czy koty skaczą przez płoty?
Czy borsuki polują na kruki?

Czy jeże jeżdżą na rowerze?
Czy słonie śpią na balkonie?

Czy świnki jedzą malinki?
I kogo osły na plecach niosły?

Czy Zosia to mała księżniczka?
Co chomik chowa w policzkach?

Czy pingwiny obchodzą imieniny?
I czy dostają tort na urodziny?
 
Czy lamparty grają w karty?
A czy mopsy lubią klopsy?

Czy kucyki smażą naleśniki?
Czy ryby pływają na niby?

Po co gibony mają ogony?
Czy rekiny robią śmieszne miny?

Czy gacki pieką placki?
Czy osy gryzą w nosy?

Czy smok lubi sok?
Ile miesięcy ma rok? 

Czy żyrafy wchodzą do szafy?
Czy wrona ciągle jest obrażona?

Czy tygrysy czytają napisy?
I czego pawie szukają w trawie?

Czy lamy kochają swe mamy?
Czy papugi mają ogon długi?

Czy małe kaczuszki mają pełne brzuszki?
Jakie zwierzę można spotkać na spacerze?

Czy dziki noszą buciki?
Czy dinozaury już dawno wymarły?

Czy pająki zbijają bąki?
Czy kangury skaczą do góry?

Czy nietoperze wlatują na wieżę?
I czy lubią grać na komputerze?

Czy małe kotki mają łaskotki?
A duże koty czy lubią psoty?

Czy gąsienice noszą spódnice?
I czy stonogi lepią pierogi?

Czy bulldog mały biega dzień cały?
I czy sikorki kopią sobie norki?
 
Czy krokodyle mieszkają nad Nilem?
I czy mały żuczek umie głośno buczeć?

Czy indyki zbierają kamyki?
Czy motyle odpoczywają choć chwilę?

Czy mrówki używają lodówki?
Gdzie skowronek ma swój domek?

Komu bobry mówią „dzień dobry”?
I przed kim sowa w dziupli się chowa?

Czy dzięcioły chodzą do szkoły?
Czy tuńczyki piszą wierszyki?

Jak długi jest wąż?
I czy żaba kumka wciąż?

Czy żołędzie rosną na dębach?
I czy wilki dłubią w zębach?

Czy czajki znoszą złote jajka?
I czy Czerwony Kapturek to bajka?

Czy każdy ślimak ma swój własny domek?
I czemu Tomek nie lubi poziomek?

Dokąd lecą biedronki?
I czy lisy czeszą ogonki?

Czy wiewiórki malują pazurki?
Kto dudkom robi fryzurki?

Czy koniki mają długie grzywy?
I dlaczego parzą pokrzywy?

Czy szpaki to ptaki?
A co niedźwiedzie robią po obiedzie?

Czy kaczki chodzą do praczki?
I czy używają wykałaczki?

Dokąd sowa leci w nocy?
I czy wolno strzelać z procy?

Czy krasnoludki mieszkają w lesie?
I dokąd pszczoła pyłek z kwiatka niesie?

Czy krety jedzą kotlety?
Czy zebry czytają gazety?

Czy barany jedzą banany?
Czy mole czytają przy stole?

Czy meduzy jedzą arbuzy?
Czy wąż syczy wciąż?  

Czy dynie grają na pianinie?
Czy kanarki mają zegarki?  

Czy ważki jedzą z menażki?
Czy zające skaczą po łące? 

Czy szczypawki dostają czkawki?

I czy mają jakieś zabawki?  

Czy bałwanki chodzą na sanki?
I czy krewetki łykają tabletki?

Czy mała myszka też ma braciszka?
Czy słońce w nocy też świeci?


O, proszę bardzo, powiedzcie dzieci.

10/14/13

Chestnut ant and caterpillar / Mrówka i gąsienica z kasztanów

Julia wie już ile nóg ma pająk, dziś liczymy nogi mrówki,

***

We already know how many legs spiders have. Today it's time to count ant's legs:)







10/8/13

Kasztany, szyszki, żołędzie... / Chestnuts, pinecones, acorns...

Ludziki, zwierzątka czyli jesień w pełni. My też zaczynamy jesienne prace ręczne.
Można przy okazji nauczyć dzieci ile nóg ma pająk lub inne żyjątko.


***


Little people, animals... We love autumn! Especially when it's sunny, reddish and gold. 
And when we can enjoy crafting with chestnuts, pinecones and acorns. So, here we begin.
(It is a good way to show children how many legs spiders have).







"Bardzo trudno mi jest orzec, 
czy to ptak czy nosorożec"... :)


 Julia już mi wyjaśniła, że to nie żaden ptak, a DINOZAUR:)

***                                               
                                         
Julia explained it to me: this is not a bird, it's a DINOSAUR :)